Slagerij van Kampen is een uniek fenomeen.
Er zijn andere slagwerkgroepen, maar Slagerij van Kampen was zeker een van de eerste en geen enkele weet zo een eigen geluid neer te zetten, zo een geheel eigen stijl te creëren als deze Nederlandse drummersgroep.
Dit fenomeen ontsproot in ±1980 uit het brein van Willem van Kruijsdijk, die samen met zijn vriendin Mies Wilbrink de groep startte en in 1982 hun eerste live optreden beleefden, samen met Dree van Beeck en Marjan Meijer.
Hun optredens sloegen overal in als een bom, een nieuwe tak aan de boom van de popmuziek was geboren. De groep schrijft geschiedenis, er volgen wat personeelswisselingen, maar het succes groeit en groeit. Een moeizame weg, tegen de reguliere muziekstromen in, maar stroomopwaarts of niet, doorgeknokt wordt er, en hoe!.....(...) Na eerst het club circuit te hebben veroverd wordt er elektronische apparatuur aangeschaft ( een van de eerste samplers in NL stond bij SVK) en is de eerste theatershow een feit, alles met eigen ontworpen decor en dia projecties, een indrukwekkend begin van een nieuw hoofdstuk, waarbij Slagerij van Kampen een van de eerste groepen was die het theatercircuit binnenstapte, mede omdat menig clubpodium te klein werd voor de show. Het publiek groeit, met name door mond op mond reclame van mensen die de show bezochten en totaal overbluft werden en wanneer ze dan voor Nationale Nederlanden de hoofdrol spelen in een TV commercial kent hun populariteit geen grenzen.
Mies en Willem zijn vanaf de oprichting de drijvende krachten achter de hele onstaans-geschiedenis en de grote successen daarna,
zij zijn nog altijd verantwoordelijk als componisten, regisseurs en producers voor het hele artistieke reilen en zeilen van Slagerij van Kampen.
Het was dan ook een behoorlijke klap toen in 2001, op het hoogtepunt van de succesreeks (er werd een Edison Music Award gewonnen en een gouden CD werd ontvangen voor het 5e album van de groep), Mies te horen kreeg dat ze niet langer haar lichaam mocht teisteren met de fenomenale inzet die ze steeds op het podium liet zien. Toen Willem besloot om ook het actieve podium te verlaten kwam het einde van Slagerij van Kampen in zicht.
Einde van een prachtige carriere, jammer, maar helaas.
Er kwamen echter nogal wat stemmen tegen dit besluit in opstand, enkele band-leden en technici, maar ook het toenmalige management vonden dat de groep door moest gaan. En zo werd, na ampel beraad, besloten om nieuwe leden te zoeken en dat Mies en Willem actief band-lid bleven als componisten en producers, maar niet meer zelf op het podium zouden staan.
Ze zijn beide nog steeds actief bandlid en de leiders van de band, al treden ze niet meer op, ze producen de groep, ze schrijven het leeuwendeel van de typische muziek die nog steeds die unieke rol speelt in de wereld van de populaire muziek.
Jaarlijks bezoeken zo'n 40 tot 50.000 enthousiaste mensen in theaters en op festivals Slagerij van Kampen en dat is niet voor niets: er gebeurt iets, iets dat zich niet laat vangen in de categorieën die de muziek industrie worden gehanteerd; het is geen jazz, geen rock, geen reggae of house, geen hip hop of klassiek, maar gewoon Slagerij van Kampen en niets anders dan dat.
En zo werd het succes voortgezet, een bijna geheel nieuw gezicht, met dezelfde muzikale impact als altijd, ontegenzeglijk de meest spannende en originele slagwerkgroep blijft de wereld veroveren met hun zo kenmerkende eigen idioom en performance.
Het blijft iets wat je meegemaakt moet hebben, anders heb je echt iets gemist! Inderdaad een uniek fenomeen.