ROBIN VAN VLIET
Robin is de multi-instrumentalist van het gezelschap. Een unieke positie in een slagwerkformatie. Tijdens de concerten bespeelt hij het ene na het andere instrument. Van keyboards tot lege wijnflessen, van handpercussie tot de bassdrum. De partijen op de basgitaar, uit het begin van zijn Van Kampen carrière, zijn inmiddels geëvolueerd tot ritme- of melodieuze loops, met geluiden waaraan de overige bandleden houvast kunnen hebben. De door Robin aangestuurde elektronica leggen vaak een sfeerbepalende basis voor de herkenbare Van Kampen 'groove'.
Echt magische optredens zijn de concerten in zalen waar hij zijn eigen helden heeft zien optreden. Als het publiek net zo uit zijn dak gaat als hijzelf, destijds. Het imposante van Slagerij van Kampen vindt Robin de verbeeldingskracht van het repertoire. En natuurlijk de power van het zelf spelen van nummers als ‘the Mountain to Mohammed’. Om dan als multiman naast vier slagwerkers op het podium te staan. Het geluid wat op je afkomt kan soms zo heftig zijn dat je zelfs als doorgewinterde muzikant helemaal wordt overdonderd.
De flamenco gitaar is zijn favoriete instrument. Tijdens de theatervoorstelling Blow heeft hij deze voor een ‘entre-act’ gebruikt, vooraan op het podium. Het mooiste Van Kampen nummer vindt Robin het dance georiënteerde ‘Sign Language (for the Blind)’. Heel boeiend dat het typische Van Kampen repertoire zich ook melodisch en harmonisch blijft ontwikkelen. De laatste tijd bemoeit Robin zich als co-producer in een bescheiden bijrol ook met de muziek: op basis van de door Mies Wilbrink en Willem van Kruijsdijk gecomponeerde stukken gaat hij op zoek naar extra geluiden, stukken muziek, loops, etc. die de composities kunnen versterken.
Een persoonlijke uitdaging vindt Robin in zijn compositieopdrachten. Naast de optredens met de Slagerij werkt Robin met zijn compagnon in hun eigen studio (waar ook ‘ID’ is opgenomen), en neemt hij veel op met zijn hobbyband ‘Secret Combination’.